پوشش خطوط لوله

انواع پوشش های خارجی و داخلی خط لوله، انواع پوشش لوله گاز، نفت و آب، پوشش سرجوش و حفاظت کاتدیک

پوشش خطوط لوله

انواع پوشش های خارجی و داخلی خط لوله، انواع پوشش لوله گاز ، نفت و آب
پوشش سرجوش و حفاظت کاتدیک
نرم افزار شرکتهای پوشش لوله ، نرم افزار فروش لوله و پوشش

لوله آب
پوشش سرجوش لوله
درزجوش لوله چیست؟
در لوله های فولادی که به روش اسپیرال یا استرایت تولید می شوند محل اتصال لبه های ورق به یکدیگر را درز جوش لوله می گویند. در لوله های درزدار اسپیرال که لبه های ورق فولادی یا کویل بصورت عرضی جوشکاری شده و لوله نهایی تولید می شود، درزجوش بصورت مارپیچی است و در لوله های درزدار مستقیم که لبه های طولی ورق به یکدیگر متصل می شوند، درزجوش لوله، مستقیم می باشد.
پوشش درزجوش لوله های فولادی در کارخانه های پوشش لوله همراه با کل سطح لوله انجام می شود. بنابراین در زمان پوشش دهی لوله های فولادی اغلب تفاوتی بین سطح لوله و درزجوش وجود ندارد و بصورت یک سطح یکدست درنظر گرفته می شود.
سرجوش لوله چیست؟
سرجوش لوله، محل اتصال دو لوله فولادی به یکدیگر در زمان احداث خط لوله است. انتهای لوله های فولادی با جوشکاری و اتصال به یکدیگر یک مفصل از خط لوله را تشکیل می دهند که به آن سرجوش لوله گفته می شود. سرجوش لوله نیز همانند سایر سطوح لوله باید پوشش خارجی شود. برای این کار پس از جوشکاری و تمیزکاری و آماده سازی سطح سرجوش، یک پوشش سازگار با پوشش اصلی لوله، بر روی نقاط باقیمانده اجرا می شود.
پوشش سرجوش
برای پوشش سرجوش ها انواع روشهای سرد اجرا و گرم اجرا و سیستمهای پوشش دهی وجود دارد که هریک دارای مزایا و معایب خاص خود هستند. پوششهای گرم اجرا نیاز به حرارت و تجهیزات و اغلب نفرات بیشتری برای اجرا دارند مانند پوششهای پایه قیری نوار بیتومنی یا بیتوسیل. قبل از اجرای این نوع از پوششها باید حلال هایی مانند پرایمر مصنوعی بر روی لوله قرار داده شود و سپس نوار پوشش بر روی آن نصب شود. هدف از اعمال پرایمر، افزایش چسبندگی نوار به سطح لوله است. پوششهای سرجوش سرداجرا مانند انواع نوارهای مدرن پوشش لوله ویسکوالاستیک و نوار سرجوش لوله سیلید بدون نیاز به حرارت و حلال و تجهیزات اضافی با حداقل نیروی انسانی قابل اجرا هستند. برای اعمال این نوارهای پوشش لوله، کافیست سطح تمیزکاری شود و سپس بصورت دستی حول سرجوش لوله و اطراف آن پیچانده شود. برای پوشش سرجوش لوله های فولادی از پودر اپوکسی یا fbe نیز استفاده می شود. که یک محافظ عالی در برابر خوردگی به شمار می رود.
نوار سرجوش لوله سیلید نسل جدیدی از پوششهای چندلایه یکپارچه است که نیاز به مرحله پرایمر زنی و یا استفاده از حلالهای مضر را از بین می برد و با کاربری بسیار ساده بر روی درزجوشهای لوله نصب می شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد این پوشش و نوار پوشش لوله ویسکو الاستیک به وبگاه صنعت پوشش لوله ایران مراجعه فرمایید.